Test av Nike Training Club-appen


Så idag, när knäna bråkade och de enda passen som gick var gympa och spinning, fick premiären komma! Jag har testat NTC-appen (på pappas iPhone, än har jag inte investerat i en). Startade upp med 30 minuters rodd (en träningsform jag försöker lära mig att gilla, eftersom det är en av få sätt att få upp konditionen utan att slita allt för mycket på mina porslinsknän), vilket idag faktiskt var riktigt behagligt. Med en egenkomponerad spellista (ah! iphone! att helt kunna välja musik från spotify!) matade jag på och ville nästan inte riktigt sluta där jag kommit up i 30 min. Lågintensivt och utan krav, sånt behövs ibland. Tror det blev uppåt en 5 km någonstans. Sedan vandrade jag bort mot vad jag, campushallenskadad som jag är, kallar friskis UG-del (även om det knappast kan kallas ug med ett tiotal kettlebells, 3 bulgarian bags, en medicinboll och några stänger), och testade NTC-passen "Ab burner" och "Back definer".
Och mitt utlåtande? Njae, jag vet inte. Jag har läst hur alla möjliga träningsbloggare (kanske möjligtvis sponsrade?) lovprisar Nike Training Club som den "personliga tränaren i mobilen", men tjae, det blir ju rätt bökigt tycker jag. Ab burner gick rätt bra, jag fick bra flyt och det var rätt jobbigt, men back definer var verkligen bara bökigt, jag fick ingen muskelkontakt alls och hann knappt inta position i bytena mellan övningarna (jag är annars rätt van att träna högintensivt, men en 5 sekunder mellan övningarna för att hinna plocka upp hantlarna och flytta sig från mattan när man ska göra draken är väl inte för mycket begärt?). Och helt ärligt var träningspassen rätt mesiga! Nu provade jag visserligen ingen av de lite mer cardio-betonade passen (pga att knäna skulle få vila idag), men jag vet inte.
Som komplement till annan träning kan jag absolut tänka mig att använda NTC, men jag ser inte att jag i framtiden kommer bli en NTC-fantast. Om jag efter ett 30-minuters spinningpass känner att jag behöver lite magträning eller dylikt, så visst. Eller om inga pass går och jag helt enkelt inte orkar tänka själv i gymmet. Kan också se en användbarhet hos appen i sommar på landet, men isåfall kombinerat med rätt tuff löpträning (vilket jag i dagsläget inte får köra pga knäna). Men, näe. NTC är alltså ingen kioskvältare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0