Lågkolhydratspaj "Finns i kylen"


Gårdagens stora spontanprojekt var att göra paj vid 21 på kvällen, och nog blev det lite av ett projekt alltid! Inte särskilt tidskrävande och svårt, men pga bristande resurser i kyl och skafferi fick jag vara lite innovativ.

Helt ärligt höftade jag hela vägen vad gäller mängder, så det jag har skrivit här är endast en gissning av vad jag hade. Så om mängderna låter konstiga, gör som du tycker känns bäst. Mitt ögonmått lämnar mycket att önska.


Pajbotten:
Mandlar 2 dl
Fibrex 0,5 dl.
75 g smör
Salt
2 dl vatten.

Äggstanning:
2 ägg
1 dl keso
2 msk "smulad" camembert
2 dl matlagningsgrädde

Fyllning:
Köttfärs
Rädisor
Sparris
Solroskärnor
Pistagenötter


Slå på ugnen på 225 grader. Mixa mandlarna så att "mjölet" eller "grynet" blir så finfördelat som möjligt. Har du ont om mandlar? Blanda ut med andra nötter eller frön! Blanda ihop pajbotteningredienserna, knåda ihop och finfördela smöret tills du får något degliknande. Tryck ut i en ugnssäker form och låt stå i frysen i 10 min (eller i kylen 30 min). Förgrädda sedan i ca 10 min.  Blanda ihop äggstanningen, Egentligen skall man ju ha vanlig ost här, men i avsaknad av detta får man vara kreativ. Jag vet förövrigt att man inte kan smula camembert, men ni förstår säkert vad jag menar!

Stek upp köttfärsen. Kör rädisor och sparris i mixern och blanda sedan ihop med din uppsteka köttfärs. Lägg färs- och grönsaksmixen i dina förgräddade pajskal, fyll med äggstanning och toppa med Solroskärnor och Pistagenötter!

Låt stå i ugnen tills äggstanningen stannat och pajen är klar

Ät och njut!

(Notera att receptet heter just "finns i kylen". Det är avsett mer som inspiration på vad man kan göra med kylrester än som ett recept man följer till punkt och pricka. Räckte inte keson? har du kanske något annat du kan dryga ut med? Ingen sparris? Ersätt med Zucchini, gurka, Aubergine, morötter eller vad du nu råkar ha! Låt fantasin flöda och sätt inga onödiga gränser!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0