Utvärdering av min provträningsvecka

Så! Nu är SATS-veckan över och domen skall lämnas.
Jag har legat i som attan och hunnit med följande pass:

Box 75 - Klockan 16.00 på SATS Stadshagen lördagar. Kul halvintensiv intervallträning i par. Dock blir det lite konstigt att brottas med och slåss på någon man inte känner. Rekommenderas, men om du inte har EXTREMT god social förmåga, ta med en kompis!
Crosstraining 55 - Klockan 19.30 på SATS Fridhemsplan torsdagar. Fysträning i cirkel. Generellt sett som pass; jättebra, men om man jämför med UG-träningen hemma i Linköping: Mjääe. Alldeles för oinspirerande och "traditionell" styrketräning. Nog för att man inte ska underskatta dips, marklyft och utfallssteg, men jag hade nog tyckt det varit roligare med lite annorlunda övningar. Blev iallafall rejält slut och den efterlängtade träningsvärken som inte kommit på flera veckor sitter nu där den ska, så något rätt måste den något okarismatiske ledaren ha gjort.
Dancestep 55 - Kl. 15.30 på SATS S:t Eriksbron söndagar. Tja, gillar man dans så...
Nike get fit! 55 - Klockan 16.30 på SATS Odenplan torsdagar. Passet utgavs för att vara träning på atletnivå, men för den läsare som följt min blogg så behövs knappast förklaras att klassen inte levde upp till måttet. Jag hade frågat en receptionist på ett annat center dagen innan och fått höra att upplägget på klassen är "sådär", och visst hade hon rätt. Rekommenderas inte!
SATScore 30 - Klockan 07.15 på SATS Stadshagen fredagar. Ett bra corepass. Inspirerande ledare. Rekommenderas som kombopass med:
SATScykel 30 - Klockan 06.45 på SATS Stadshagen fredagar. Generellt sett ingen större skillnad från Spinning nere i Linköping eller på Friskis. Andra cyklar. Annan sal. Dock med en glad överraskning i form av en riktigt kompetent ledare. Jag är van vid morgonspinningpass där ledaren går in med tanken "eftersom man liggr så pass lågt i puls om mornarna börjar kör vi ett litet soft pass". Så tänkte inte Sam Hossein Samadtari. Superbra upplägg med hög puls trots det korta passet. REKOMMENDERAS STARKT! Framförallt tillsammans med SATScore.
Sh'Bam! 45 - Klockan 17.00 på SATS Hötorget fredagar. Showdans typ. Kul, dock hade jag ont i knät och kunde inte ta ut rörelserna som önskat. Snuskig gubbe som stod längst bak och enbart var där för att titta på tjejrumpor. Försvann efter 15 minuter, och jag vill inte riktigt tänka på vad han gick iväg och gjorde istället. Rekommenderas om man gillar dans. Inte svårt att hänga med i stegen, vilket är positivt för mig som har koordination som en skogaholmslimpa.
Shape 55 - Klockan 06.45 på SATS Stadshagen torsdagar. jag har tränat Shape innan, och det är ju alltid ett bra lågintensivt styrkeupplägg. Detta var dock första gången jag provade det på morgonen. Rekommenderas!

Summan av kardemumman: SATS verkar ha bra träningsutbud, men definitivt inte för det pris de säljer sina kort för. Trevligt personal (nästan alltid), men ofta med ett påklistrat leende som säger att "jag är glad, men bara så länge du köper något av mig). Jag blev uppringd redan innan jag gått på mitt sista pass med en uppcheckning om jag nu skulle köpa kort hos dem. Känslan av att vara lite lätt jagad infann sig.

Nu vill jag också bara säga att så mycket som jag tränat under min SATSvecka (1-2 pass per dag) nog inte är hälsosamt, så det är absolut ingen riktlinje för hur man "bör" träna. Min tanke var att hinna med så mycket som möjligt, och att "äh, en vecka kan man köra". Men ett varningens ord. På den sista dagen av träningsveckan sa mitt knä ifrån skarpt. Just nu har jag ont i varje steg jag tar och måste därför ta ett steg tillbaka i min träningsintensitet med ben. Att träna för mycket är alltså skadligt, även då det sker under kort tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0