Hälsoskola for dummies: Gojibär

Så! Jag hade tänkt börja med ett nytt inslag på bloggen! En, som rubriken avslöjar, hälsoskola for dummies. Den största anledningen är nog det faktum att jag själv är helt nybörjare på sånt här, och personligen tycker nyttig mat är en djungel av olika produkter, tips och åsikter. Så; ett i taget kommer jag att ta upp något och redogöra för det kort här, så att både jag och läsarna kan upplysa oss själva. Finns det något du vill veta mer om? Kommentera så kanske det blir ett inlägg av det i framtiden.
Så, Gojibär! Jag älskar gojibär! I filen, i salladen, en näve som snacks, you name it! Men vad är det egentligen? Gojibär kallas också för Bocktörne och har använts inom kinesisk läkekonst i tusentals år. Några av de egenskaper som bären har är;
  • ... innehåller 500 gånger mer c-vitaminer än apelsin.
  • ... är rika på zeaxanthin, vilket har gynnande effekt på synen
  • ... har ett högt ORAC-värde (Det vill säga rikt på antioxidanter.) ORAC är ett mått på hur mycket antioxidanter ett livsmedel innhåller. Det dagliga rekommenderade intaget är 5000 ORAC för en genomsnittlig människa. 20 gram gojibär räcker för att komma upp i denna nivå, medan du skulle behöva trycka i dig 22 (!) äpplen för att nå samma nivå.
  • ...innehåller 18 aminosyror varav 8 är livsnödvändiga.
  • ...Sist men verkligen inte minst: Det är fruktansvärt gott! De är oerhört söta och smakrika, och både godare och nyttigare än russin att strö i frukostfilen.
Det finns även de som säger att gojibär ökar prestationen
i sänghalmen, men det överlåter jag till er läsare
att undersöka sanningshalten i själva.

Källa: Go for life & Gojibaretc.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0