Jag har bakat LCHF-bröd!

... och hur blev resultatet då?
mjae.. sådär. Eller alltså, det smakade ju gott och så, men jag freestylade lite med receptet och (vilket kanske inte är strikt lchf men) bytte ut lite ingredienser så att det innehöll havregryn och linfrön. Som student har jag ju inte råd att så här långt in på månaden köpa massa olika exotiska frö och klin. Men jag vill tro att det blev nyttigt iallafall, mandelmjölet ska ju bara innehålla 5 g kolhydrater per 100 g, så det måste ju bli skillnad.
Nästa gång jag bakar ska jag helt klart göra större kakor. Nu följde jag receptet till punkt och pricka vad gäller portionering, men inte går det att göra några lunchmackor av de här små pluttarna.

Nåja, brödet passar nog utmärkt exempelvis som pizzabotten, så det är helt klart något jag kommer att göra. Kanske blir det pizzamys på fredag?

Så, Kind of LCHF-bröd Carro-style:

1½ dl mandelmjöl

2 ägg

50 g smör, osaltat

2 msk creme fraiche

2 "nypor" Linfrön

2 "nypor" havregryn

1 tsk bakpulver

½ tsk flingsalt


Smält smöret i en kastrull. Blanda mandelmjöl, ägg, creme fraiche och det smälta smöret i en bunke. Tillsätt linfrö, havregryn och bakpulver och salt. Rör om ordentligt.
Låt stå i ca 30 min.
Klicka ut på bakplåtspapper. Enligt receptet ca 1 msk stora kakor. Jag anser dock att detta var alldeles för små kakor. Funkar om man bara ska ha en frukostsmörgås, men vill man göra en lunchmacka måste man göra större bröd. De sväller inte alls särskilt mycket.
Grädda i ugnen på ca 225 grader i 10 minuter. (lär ju bli mer om man gör större bröd)
Det skadar nog inte heller att göra dubbel sats på en gång. Lätt att frysa ner brödet!
Orginalreceptet som jag utgick ifrån men modifierade hittar du här.



Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0