Några ord om respekt

Även om den här bloggen handlar om att skapa träningsglädje och positivitet kring träning så måste man ibland få vara lite gnällkärring. Jag tycker inte att det är okej när folk trillar in för sent på passen, eller dundrar iväg med buller och brak innan passet är slut. Att de åsyftade personerna under dagens spinningpass inte ens ställde tillbaka cyklarna i grundposition efter passet är väl bara att se som grädde på moset.

Jag kan absolut förstå om man måste iväg för att hinna med en buss eller liknande, men då tycker jag det hör till vett och etikett att åtminstone ursäkta sig för ledaren innan passet och förklara situationen. Det gör jag själv när jag, i absolut nödfall, måste gå tidigare.
För mig är de första och de sista minuterna av spinningpasset nästan de viktigaste. De första fem minutrarna är den tid då jag hittar mitt fokus, får chansen att påbörja resan in i min egen bubbla. Den allra första tiden av passet lägger grunden för hur jag kan prestera och hur hårt jag kan pusha mig själv för resten av timmen. Då vill jag inte att tjejen som ska sitta på cykeln brevid mig flåsar in med andan i halsen, behöver hjälp med inställningar på cykeln eller pratar med sin kompis om nästa helgs festplaner.


Samtidigt är nedvarvningen absolut superviktig då det är då man kan reflektera över sin prestation, långsamt "komma tillbaka till verkligheten" och till fullo känna endorfinerna sprudla i kroppen. Så snälla ni, försök att visa respekt mot era medmotionärer, ni kommer också själva få mycket bättre prestation om ni fokuserar på er träning till 100%.


En stor eloge till alla träningscenter och ledare som sätter ner foten när det gäller detta. Att alla ska vara välkomna till träning är inget hinder för att man kan låsa dörren när klockan är slagen, eller att man kan trycka på vikten av respekt eller, för den delen, som fantastiska K gjorde idag, faktiskt säga till personligen.


Då får vi alla bättre träningsupplevelser och effekt i längden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0