Övervinn höstrusket!

'
Vad vill du göra ikväll?

Ni vet säkert känslan. Regnet rent ut sagt pissar ner ute, du sitter i din mjukisdress i soffan, kanske med en kopp te i handen, och ALLT har gått fel idag. Det enda du vill göra är att proppa i dig en stor påse godis, slå på en romantisk komedi och ABSOLUT inte göra något aktivt eller träffa någon. Det finns bara en hake, du skulle ju gå på det där träningspasset ikväll. Vad gör du? Hur finner du styrkan att ta dig i kragen och göra rätt val?
Nu framåt höstkanten när mörkret blir allt tätare och kylan biter på cykelturen till gymmet blir det allt lättare att hitta ursäkter för de där dagarna när stinget inte finns, och jag som är planeringsfreak tror att det är viktigt att ha en strategi för att hantera det när det händer.

Själv är jag extremt säsongsbunden. Under mina tonår gick jag tidvis mer eller mindre i ide under vinterhalvåret, och jag insåg ju inte vad lite träning kunde ge mig, inte bara rent fysiskt, utan även på ett mentalt plan. För alla oss som är känsliga för vinter och lätt deppar ner oss framåt mitten av november är träningen en alldeles fantastisk kur för att ta sig igenom vintern med ett leende. Men hur gör man när motivationen kniper?

Här kommer några ytterst ovetenskapliga, och kanske ganska basic  tips för hur man kan övervinna segeriet:
  • Boka pass! Det låter kanske lite väl simpelt, men om du någongång övervägt att avboka ett bokat pass utan en god anledning så vet du att det är svårt. Jag själv har tidigare bara bokat de passen där jag vet att det finns risk att jag annars inte får plats, men jag framåt höstkanten börjat inse värdet av att "skriva i sten" vad man skall göra. Det blir lite som ett löfte till sig själv.
  • För träningsdagbok! Funbeat är en fantastisk träningsdagbok som jag själv använder där man kan se hur mycket man tränat av respektive träningsform. Även exempelvis löprundor eller sträckor och hastigheter kan läggas in. Ett tips är att skaffa det tillsammans med några polare och ha varandra som "vänner" på sajten. Man vill ju inte vara den som inte har tränat något den här veckan när alla andra kör stenhårt!
  • Träna med en kompis! Bestäm med varandra och planera. Många tidiga tisdagsmornar har enda anledningen till att jag släpat mig upp ur sängen för ett spinningpass kl. 07.00 varit att jag vet att R kommer stå där 06.40 och vänta på mig. Gör det till en vana. Har du en kompis du får svårt att få ihop planeringen med? Någon som du vill träffa oftare men som det bara "inte blir av" med? Bestäm ett pass i veckan som ni skall gå på varje vecka. Har ni lite tävlingsinstinkt och vet varandras svagheter kan ni också komma överens om en "bestraffning" för den som uteblir från ett pass - att bjuda på lunch till exempel.
  • Var din egen väktare. Se kritiskt på dig själv (till viss del såklart!). Ifrågasätt dig själv. Det är lätt att säga, "ikväll orkar jag verkligen inte träna!", men det kommer inte att generera den där viktnedgången, konditionsökningen eller muskelbyggandet som du eftersträvar. Säg istället, "Jo, jag orkar visst!" och utmana dig själv. Att se sig själv i spegeln och morra lite brukar hjälpa för mig; "Det är klart du fixar det här, Caroline! Vad vinner du på att sitta här och glo?".
  • Sist men inte minst, bestäm dig. Det ÄR inte svårare än så, egentligen. Ha sådan självkännedom och självrespekt att om du säger till dig själv att "Nu ska jag göra det här" så gör du det. Det mår du bra av på alla fronter i livet. Min älskade favoritförfattare Sir Terry Pratchett skrev en gång så fantastiskt att karaktären Sir Samuel Vimes höll fast vid devisen

"No excuses. He'd promised himself that. No excuses.
No excuses at all. Once you had a good excuse, you opened the door to bad excuses."


Hur gör du för att komma över det mentala hindret och släpa dig iväg på ett träningspass?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0